MOBILITY BLOG

Vremeplov električnih i hibridnih automobila

Vremeplov električnih i hibridnih automobila

Prije gotovo 200 godina napravljeno je prvo električno vozilo! Što se dogodilo u međuvremenu? Kako su motori s unutarnjim izgaranjem preuzeli dominaciju? Koji su čimbenici doveli do nove popularnosti električnih automobila i ostalih električnih vozila?

 

Donosimo vam najvažnije trenutke u vremeplovu elektromobilnosti:

  • 1839. škotski znanstvenik Robert Anderson napravio je prvo električno vozilo – električnu kočiju.
  • 1842. Amerikanac Thomas Davenport konstruirao je praktičniji električni automobil, no baterije se nisu mogle puniti, nego su se svakim morale mijenjati, što je bilo vrlo skupo.
  • 1859.–1865. Francuz Gaston Plante istražuje i razvija punjive baterije.
  • 1881. francuski kemijski inženjer Camille Alphonse Faure konstruira bolje olovne baterije većeg kapaciteta, što je bio velik iskorak za razvoj upotrebe električnih vozila.
  • 1897. proizvodnjom komercijalnih električnih automobila, pokrenute su usluge taksi prijevoza električnim vozilima u Londonu i New Yorku.
  • 1898. Ferdinand Porsche dizajnirao je Egger-Lohner C.2 Phaeton, prvi električni automobil.
  • 1900.  Porsche je predstavio Lohner-Porsche Mixte, prvi hibridni automobil koji se prodavao na tržištu.
  • 1904. tvrtka Electric Vehicle Company proizvela je 2000 taksija, kamiona i autobusa, a manje tvrtke proizvele su sveukupno oko 4000 automobila.

 

Interes za električnim automobilima potrajao je do 1920-ih, kad su ih zasjenili automobili s benzinskim motorom.

  • 1911. – Charles Kettering izumio je elektropokretač te više nije bila potrebna tjelesna snaga za pokretanje automobila „kurblom“.
  • 1920-ih razvila se potreba za dužim putovanjima, a domet električnih vozila to nije mogao savladati.
  • Krajem 19.stoljeća otkrivena su nova nalazišta nafte u Teksasu što je dovelo do pada cijena naftnih derivata i tako pogodovalo upotrebi automobila pokretanim motorima s unutarnjim izgaranjem.
  • Masovna proizvodnja automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem Henryja Forda učinila ih je pristupačnima i jeftinijima od električnih automobila.

Kasnih 30-tih godina prošlog stoljeća, svi ovi čimbenici doveli su do toga da su električne automobile gotovo potpuno zamijenili oni na fosilna goriva. Nakon toga, bilo je još nekoliko pokušaja elektrifikacije prometa, ali bez uspjeha.

 

Novo stoljeće – nova era elektrifikacije!

Nakon dugog perioda pauze, od 2000-tih godina svjedočimo značajnom rastu popularnosti, ne samo električnih automobila, nego i drugih električnih prijevoznih sredstava. Sve veće zemlje teže smanjenju CO2 te se mijenja i zakonodavstvo, a razvoj energetske učinkovitosti postaje jedna od najvažnijih tema. Istražuje se i razvija infrastruktura punjenja, proizvode sve bolji i snažniji modeli električnih vozila, nove tehnologije, proizvođači se prilagođavaju potrebama tržišta, a svijest potrošača se mijenja i usmjerava na ekologiju i štednju energije. 

Nova era elektrifikacije donosi nam  brojne ekološke prednosti, poboljšanje kvalitete zraka, smanjenje buke, korištenje novih izvora energije i poticanje inovacija. Sve to doprinosi održivijem i čišćem prometnom sustavu.