MOBILITY BLOG

Kamo nas vodi energetika?

Kamo nas vodi energetika?

Energija je jedan od ključnih pokretača gospodarstva, a osim toga važna je i za razvoj mobilnosti.

Posljednjih nekoliko mjeseci energetika je na udaru ekonomskih, a još više društvenih promjena. Rat u Ukrajini je podigao cijene plina i nafte, a vlade EU su liberalizirale cijene motornih goriva, koje su zato ponovno porasle.

To naravno znači skuplju mobilnost, a posljedično i skuplji osobni i poslovni prijevoz te u konačnici i veći trošak za tvrtke iz različitih industrija koje moraju prenijeti naplatu na svoje kupce.

U industriji mobilnosti, gdje je ALD jedan od najvećih pružatelja usluga iznajmljivanja poslovnih vozila u Europi, to znači velike promjene koje trenutno možda još ne osjećamo, no dugoročno ili srednjoročno, sigurno će doći.

Posljednje poskupljenje benzina za 1,47 kune donosi tek prvo upozorenje na daljnje i još veće poskupljenje koje već bilježe u susjednim zemljama. Za litru benzina na hrvatskim benzinskim stanicama platit ćete najmanje 13,82 lipa. Dizel je pojeftinio na 12,91 kune za litru, ali to ne znači da će tako ostati dugoročno.

Je li došlo vrijeme za prelazak na struju? Odgovor nije jednostavan, jer je i na ovom području došlo do promjena. Punionice u Hrvatskoj su krajem siječnja ove godine postale naplative. AC punjenje snage do 22 kilovata sada košta najmanje 1,80 kune po kWh, a najbrže DC punjenje snage preko 50 kilovata košta 4,45 kuna po kWh.

Znači li to da se kupnja i korištenje električnog automobila odjednom više ne isplati? To nikako nije tako jednostavno. Činjenica je da e-mobilnost dolazi punom brzinom i da ćemo novu tehnologiju morati prihvatiti svi, bez iznimke.

Prvo ćemo morati naučiti koristiti električne automobile, brinuti se o vlastitoj infrastrukturi za punjenje kod kuće i u tvrtki, predvidjeti vrijeme punjenja i tek onda razmišljati o uštedama koje ova tehnologija može donijeti. Činjenica je da su razlike u jediničnim cijenama električne energije puno veće nego kod naftnih derivata i samo dobra priprema može donijeti dobre rezultate.

U međuvremenu će se energetsko tržište razvijati samo od sebe, doživljavajući uspone i padove, pa je potrebno na energetiku gledati dugoročno i kroz aspekt optimizacije voznog parka, koji je još hitniji nego u prošlosti. Posebno kada su i automobili znatno skuplji.