MOBILITY BLOG

Kriza u opskrbi poluvodičima (čipovima) i kako se prilagoditi

Kriza u opskrbi poluvodičima (čipovima) i kako se prilagoditi

Nestašica čipova traje dulje nego što smo očekivali i evidentno je da će još neko vrijeme utjecati na isporuke novih vozila. Stoga je potrebno pronaći odgovore na nekoliko ključnih pitanja:

Što se događa?

Brojni proizvodi današnjice, uključujući sva vozila, sadrže poluvodičke čipove. Zbog pandemije i posljedičnog zatvaranja tvornica, ponuda poluvodiča je ograničena, osobito od kad su se gospodarstva ponovno otvorila, a potražnja porasla. Rezultat: kašnjenja u proizvodnji i duže vrijeme čekanja, poglavito za nova vozila.

Kad se očekuje završetak krize s poluvodičima?

Točan odgovor na to pitanje trenutno nitko nema. U drugoj polovici prošle godine predviđalo se da će kriza završiti do početka ove godine, no ona je i dalje prisutna. Najoptimističnija predviđanja kažu da bi mogla trajati do kraja 2022. godine, dok ona pesimističnija predviđaju i do kraja 2023. godine.  

Zašto je ovu krizu tako teško prevladati?

Neposredno prije pandemije, svjetske tvornice poluvodiča, uglavnom u istočnoj Aziji, već su radile s 95% kapaciteta. Uzevši u obzir da su potrebne oko 4 godine za izgradnju tvornice poluvodiča i dodatna 24 tjedna za pokretanje proizvodnog ciklusa, to znači da je gotovo nemoguće zadovoljiti povećanu potražnju.

Osim toga, kriza poluvodiča postala je dio mnogo šire krize opskrbnog lanca, koja također uključuje nedostatak rijetkih zemljanih minerala i drugih sirovina, kao i inflacijski pritisak na troškove proizvodnje i transporta, što dovodi do rasta cijena.

Kako nedostatak čipova, odnosno kriza opskrbe utječe na vrijeme isporuke vozila?

Vrijeme isporuke varira ovisno o brojnim čimbenicima za različite marke i modele vozila. Također postoji razlika ovisno o zemljama. Na primjer, kašnjenjima u isporuci ozbiljnije su pogođene i velike zemlje poput Njemačke, Poljske, Nizozemske, Španjolske i Austrije, nešto manje Francuska, Belgija, Italija i Rumunjska – stoga ne čudi da je situacija i u manjim zemljama jednako teška.

Budući da kriza neće završiti tako brzo kako bismo željeli, kako Fleet Manageri mogu prilagoditi svoje strategije?

U ALD-u vidimo četiri pristupa koje Fleet Manageri mogu primijeniti tijekom krize opskrbe, a naši Key Account Manageri mogu im pomoći u svakom od njih.

  • Pravovremeno predvidite svoje obnove. Na vrijeme počnite razmišljati i razgovarati o tome što vi i vaši vozači želite kada su u pitanju nova vozila. Zbog kašnjenja, u nekim slučajevima to može značiti da već godinu dana prije isteka trebate definirati svoje potrebe.
  • Produžite ugovore. Neki Fleet Manageri već su upoznati s ovim rješenjem, jer je mnogima pomoglo u pandemiji. Uzme li se u obzir da je rad od kuće doveo i do smanjenja kilometraže nekih službenih vozila, provjerite možete li primijeniti ovu opciju
  • Razmotrite alternative. Ako su kašnjenjem posebno pogođene marke i modeli koje uobičajeno birate, možemo vam pomoći da istražite ekvivalente.
  • Odaberite fleksibilna rješenja. Ako trebate automobile na ograničeno, ali neodređeno razdoblje (npr. novi zaposlenici ili privremeni projekti), naša usluga ALD Flex vam nudi potrebnu fleksibilnost.

Može li se iz ove krize izvući i nešto pozitivno?

Ova kriza opskrbe dobra je prilika za Fleet Managere da razviju novu strategiju za svoje vozne parkove. To im daje priliku da optimiziraju svoju flotu, preispitaju troškove poslovanja, pronađu prave partnere za optimizaciju tog troška, da se otvore novim robnim markama.

U tom procesu električna vozila mogu biti važan element obnovljene, revitalizirane flote i nove strategije mobilnosti.